کد مطلب:231673 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:202

نوادر کتاب اطعمه
74- ابراهیم بن محمود گوید یكی از اصحاب ما می گفت در محضر حضرت رضا علیه السلام از شستن دست قبل از غذا خوردن سخن به میان آمد امام علیه السلام فرمود این روش را پادشاهان پدید آوردند.

75- یاسر خادم گوید غلامان حضرت رضا علیه السلام مشغول میوه خوردن بودند پس از اینكه سیر شدند مقداری از آن میوه ها را كه باقی مانده بود دور



[ صفحه 722]



افكندند.

امام علیه السلام فرمود اگر شما سیر شدید و احتیاج به باقی غذا ندارید نمی بایست آن را دور می انداختید زیرا مردمانی هستند كه به آن میوه ها نیاز دارند.

76- نادر خادم گوید: حضرت رضا علیه السلام می فرمود اگر من در هنگام غذا خوردن بالای سر شما باشم از جای خود تكان نخورید و با كمال اطمینان و راحتی غذا بخورید سپس فرمود گاهی یكی از ما را دعوت می كرد اگر می گفتند غذا می خورد می فرمود صبر كنید تا وقتی كه از غذا خوردن فارغ شد بیاید.

77- نادر خادم گوید حضرت رضا علیه السلام هرگاه یكی از ما مشغول غذا خوردن بود برای خدمت دعوت نمی كرد و تا از غذا خوردن فارغ می شد مشغول كار می گردید.

78- و نیز نادر خادم از حضرت رضا علیه السلام روایت كرده كه آن حضرت حلوائی كه از شكر و گردو درست می شد به ما می داد.

79- سلیمان جعفری گوید هنگامی كه سفره غذا گسترده می شد و گروهی می خواستند دست خود را بشویند می فرمود هر كس دستش تمیز است غذا بخورد و لازم نیست دستش را بشوید.

80- معمر بن خلاد گوید از حضرت رضا علیه السلام شنیدم می فرمود: هر كس در منزلش غذا خورد و مقداری از آن بر زمین ریخت باید جمع كند و هر كس در صحرا غذا بخورد باید خورده ریزه ها را جمع نكند و برای پرندگان و درندگان بگذارد.

81- ابونصر بزنطی گوید حضرت رضا علیه السلام فرمود هرگاه غذا خوردی



[ صفحه 723]



به پشت بخواب و پای راست خود را نیز روی پای چپ قرار بده.

82- حضرت رضا علیه السلام از پدرانش علیهم السلام روایت كرده كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود هرگاه خواستید ترید بخورید از اطراف آن میل كنید كه در آن بركت خواهد بود.

83- حضرت رضا علیه السلام روایت كرده كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود در نزد خداوند متعال چیزی مبغوض تر از شكم پر نیست.

84- حضرت رضا علیه السلام از علی بن ابی طالب سلام الله علیه روایت می كند كه طعامی خدمت حضرت رسول صلی الله علیه و آله آوردند پیغمبر اكرم انگشت خود را در آن فرو برد و معلوم گردید غذا گرم است فرمود واگذارید تا خنك شود كه در آن بركت هست و خداوند طعام داغ را به ما روزی نمی كند.

85- حضرت رضا علیه السلام فرمود رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند بهترین شما كسی است كه سخن های مفید بگوید و اطعام طعام كند و در هنگامی كه مردم در خواب هستند نماز بخواند.



[ صفحه 724]